måndag 6 september 2010

Rörlig Bild Levande språk

Under det senaste året har vi som arbetar med film på Pedagogiska centralen vid flera tillfällen kontaktats av lärare som jobbar med IVIK och SFI, undervisning för ungdomar och unga vuxna, som kommit ganska nyligen till Sverige. Vi får frågor om bra film för elever som inte kan så mycket svenska. Vi har också förstått att det är viktigt att hitta och använda film som berättar om Sverige. Film som inbjuder till diskussioner om demokrati, om jämställdhet och om livsvillkoren här. Film som bjuder in elever att reflektera kring egna erfarenheter, identitet och plats i deras nya land.

Sedan tidigare projekt har vi erfarenhet av att arbete med bild och rörlig bild rymmer kreativa och effektiva vägar till språkutveckling i allmänhet och till ett nytt språk i synnerhet.

Den här bloggen är till för att synliggöra arbetet med projektet Rörlig bild Levande språk. Våra mål med projektet ser ut så här:

  • Vi vill dra nytta av den kunskap som finns hos lärare kring elevers språkförmåga och språkutveckling och använda den för att ringa in kriterier som underlättar för elever att tillgodogöra sig film på svenska.
  • Vi vill helt enkelt ”öronmärka” film som är bra att använda just i den här typen av undervisning. Film som har ett, för målgruppen, tillgängligt språk men också film som använder bildspråket på sätt som gör filmer lättare att ta till sig.
  • Vi vill hitta filmer som till innehåll är angelägna för elever inom IVIK och SFI. Som säger dem något om dem själva, sammanhangen runt dem och deras egen roll och betydelse.
  • Vi vill, i samarbete med lärare och eleverna, undersöka och utforma språkutvecklande arbetsformer när det gäller produktion av rörlig bild.

Projektet stöds av Svenska Filminstitutet och kommer initialt att pågå under läsåret 10-11.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar